Målet med denne øvingen er å lære hvordan man finner ut hva som skrives i sosiale medier, og å sette opp faste søk og bruke en RSS leser. Først setter hver enkelt av dere opp Google Reader, eller en annen RSS leser dersom du allerede bruker eller foretrekker en annen. Så skal dere søke etter informasjon i smågrupper og diskutere hva dere finner. Bruk helst ikke mer enn 30 minutter på første oppgave, slik at det blir nok tid til den andre oppgaven. Så får dere heller eksperimentere litt mer med RSS-leseren på egenhånd i løpet av de neste ukene.
1. Tekniske ferdigheter:
- Sett opp en RSS leser, f.eks. Google Reader. Legg til noen utvalgte blogger (begynn f.eks. med denne), og sett inn noen faste søkeord samt RSS-feeds fra Twitter, aviser el.l.
- Gå til Bergens Tidende (eller en annen avis) og finn RSSen til «alle nyheter» eller en kategori som interesserer deg. Legg det til Google Reader.
- Prøv kanskje å hente inn RSS til et fast søk på Finn.no. Her er f.eks. RSS feed på alt som gis bort i Hordaland. For å lage en slik må du logge deg inn på Finn, sette opp et søk, og så velge «Endre søk». Da finner du URLen til RSSen nederst på siden.
- Et annet alternativ er Google Alerts. Her kan du enten velge å få tilsendt nye søkeresultater på søkeordet du oppgir på epost, eller om du er logget inn med Google konto og trekker ned menyen kan du velge «feed»:
Da får du resultatene som RSS som kan limes inn i en RSS-leser. - Vil du vite mer om hvordan du kan overvåke hva som sies om organisasjonen din eller et emne i sosiale medier, les om verktøyskassen til Victor Sanchez Barrera i Kuttisme.
- Twitter-poster med hashtaggen #dikult110 eller Twitterlisten med DIKULT110-deltagere.
- Har noen gruppen andre tips til RSS-feeds? Bruk gjerne listen min med blogger som skriver om sosiale medier som utgangspunkt.
- Gå til Bergens Tidende (eller en annen avis) og finn RSSen til «alle nyheter» eller en kategori som interesserer deg. Legg det til Google Reader.
2. Diskutér i smågrupper på 3-4 personer:
Du jobber for Grandiosa/Røde Kors/Festspillene/Kvarteret. (Eller velg din faktiske arbeidsgiver eller organisasjon.) Finn ut hva som skrives om din organsiasjon/bedrift. Bruk:
- Twitter søk
- Facebook søk (både innad i Facebook og gjerne på http://youropenbook.org/ også)
- bloggsøk (Bloggurat, Technorati, og søk blogg.no (som ikke har eget søk) gjennom et googlesøk med ditt søkeord + site:blogg.no,
- vanlig googlesøk
- gjør forskjellige søk i Kvasir – prøv å søke bare innen sosiale medier!
Skriv en kort rapport og ta vare på den så du kan poste den i bloggen du skal lage på onsdag. Husk lenker!
Tilslutt, i plenum, diskuterer dere hvilke strategier som fungerer best når man skal finne informasjon i sosiale medier.
6 svar til “Øving 1: LYTT”
Thanks for your tips about this blog. One particular thing I wish to say is aalwys that purchasing consumer electronics items through the Internet is nothing new. In reality, in the past decades alone, the marketplace for online gadgets has grown significantly. Today, you will find practically any kind of electronic gizmo and other gadgets on the Internet, ranging from cameras as well as camcorders to computer elements and video games consoles.
Leter du etter en leilighet eller villa i Alanya,
Bare kontakt oss
Min DIKULT110-blogg:
http://fhdikult110.wordpress.com/
Blogg for organisasjon:
http://frimerke.wordpress.com/
[…] Søk på nettet Skrevet 30/08/2010 av bokskap DIKULT110 – Dag 1 – Del 2: […]
Lenker som gir vurdering av alternativer til Google Reader:
http://www.anewmorning.com/2009/05/14/fantastic-rss-readers-to-replace-google-reader/
http://www.lifehack.org/articles/technology/getting-free-of-googles-grip-the-10-top-alternatives.html-grip-the-10-top-alter
Lenker som gir vurdering av alternativer til Google Reader:
http://www.anewmorning.com/2009/05/14/fantastic-rss-readers-to-replace-google-reader/
http://www.lifehack.org/articles/technology/getting-free-of-googles-grip-the-10-top-alternatives.html