Bentoboksblogg og facebookkonkurranser fra en leketøysbutikk

Et utsnitt fra hjemmesiden til alveslottet.no

Alveslottet er en leketøysbutikk i Bergen som har brukt Facebook og blogging for å engasjere kunder. På Facebook har de sin egen side, hvor de nylig har lyst ut en konkurranse for å få flere til å «like» siden: alle som foreslår siden til sine venner blir med på trekning av et gavekort på 2500 kr. Målet er 2500 tilhengere. Siden du må poste på siden for å bli med i trekningen blir det mer aktivitet på siden, noe som kan gjøre at den kommer høyere opp i Facebooks rangeringer av aktive sider, som igjen muligens gjør at den synes bedre i fansens news feeds samt i søk.

Så gjelder det jo å lokke fans til å delta. Her er et enkelt grep: spør hva folk ville brukt gavekortet til. Det er lett for folk å svare på, det holder fokus på de fine tingene i butikken, du får se andres idéer i tillegg til dine egne, og sannsynligvis får folk lyst til å kjøpe ting selv om de ikke vinner gavekortet.

I tillegg til leketøy selger Alveslottet matbokser og bentobokser, og da passer det jo bra å ha en blogg om bentoer, Alvebento: Think inside the box! Her er det tips til matpakkevrier og det er oppskrifter, og innimellom kommer litt info om nye matbokser og annet utstyr de har fått inn til butikken. Dette er en fin måte å dele nyttig informasjon og spre både interesse for et tema og få godvilje tilbake. Ved å skrive en blogg om bento og matpakker generelt slipper de å virke som en ren salgskanal, noe folk ofte er flinke til å sile ut. Og noen stikker nok innom for å kjøpe bentobokser også. (Jeg prøvde forrsten squash muffinsoppskriften, og de ble kjempegode!)

Selv om man kanskje tenker at 2500 medlemmer på Facebook ikke er allverden, så er det likevel en fantastisk direkte samtalekanal til mange av butikkens kunder. Forskere fra Harvard satt opp Facebooksiden til en kafé for å finne ut hvordan kundene reagerte. De fant at selv om bare 2,1% av alle kunder på mailinglisten til kaféen meldte seg på Facebooksiden, så ble de mye mer aktive (og spandable) kunder etter å ha blitt fans på Facebook. Altså er dette kanskje nisjemarkedsføring, men til en svært aktiv og viktig kundegruppe.

Kan noen av strategiene som Alveslottet bruke passe for din organisasjon, din bedrift eller ditt tema?

Om forfatteren

Jill Walker Rettberg er professor i digital kultur på Universitetet i Bergen. Hun forsker på hvordan vi forteller historier på nettet, i sosiale medier og på andre måter, og har blogget på jill/txt siden oktober 2000. Du finner henne også på Twitter som @jilltxt.