Hvordan blir man konsulent i sosiale medier?

Noen som jobber med sosiale medier jobbet allerede med markedsføring og har lært å bruke sosiale medier i jobben. Andre er blitt eksperter på sosiale medier gjennom å bruke dem – og kanskje til noe som slett ikke var tenkt som en fremtidig jobb.

Astrid Valen-Utvik er utdannet siviløkonom, og blogget mye da hun var hjemme med barn i fjor. Nå driver hun eget firma som planlegger og gjennomfører satsninger i sosiale medier for bedrifter, og hun tilbyr også kurs i sosiale medier. Hun begynte bl.a. med å skrive bloggpostene til Home and Cottage, og nå i august begynner hun å arbeide med satsningen til -nille, med sine 300 butikker i Norge.

Utsnitt fra firmabloggen til Astrid Valen-Utvik

Utsnitt fra firmabloggen til Astrid Valen-Utvik

Du kan lese mye på bloggen til Astrid om hvordan hun kom fram til at hun ville bli gründer og om hvordan det har vært å starte opp for seg selv. I fjor høst skrev hun brev til en fremtidig arbeidsgiver, og tenker høyt om hva slags jobb hun ønsker framover. Et par måneder seinere har hun bestemt seg for å starte for seg selv. I januar har hun sine to første kunder og bedriften er i gang. I mars skriver hun om hvor vanskelig det er å få tiden til å strekke til, og i slutten av juli forteller hun at ektemannen har sagt opp jobben sin for at de sammen skal satse fullt på den nye bedriften. Du finner mange flere poster i kategorien jobb eller rett og slett ved å følge lenkene på slutten av hver post.

Flere poster å velge mellom på Valen-Utviks blogg.

Flere poster å velge mellom.

Noe av det jeg liker best med sosiale medier er det at folk deler kunnskap og erfaringer og bekymringer og håp omkring denne typen prosesser. Jeg gjorde det selv da jeg holdt på med doktoravhandlingen min, og da jeg like etterpå ble kastet inn i jobben som seksjonsleder, og det var utrolig verdifullt for meg både å få satt ord på det jeg jobbet med og å få støtte av lesere, kollegaer og venner som kanskje ellers ikke ville visst hva jeg balte på med. Det å skrive ned hva jeg planla å gjøre hjalp meg ofte å gjennomføre det, også – for det er en slags forpliktelse i å fortelle verden at i dag skal jeg gjøre sånn og sånn. Jeg har også fått mange tilbakemeldinger på at det var nyttig for andre som var i samme situasjon. Så jeg håper virkelig at Astrid fortsetter å dele av sine erfaringer!

Et annet aspekt er at det er spennende å lese dette – det er en god historie. Jeg kom over bloggen til Astrid da jeg lette etter tips fordi jeg skulle lage ripsgelé og var redd den ikke skulle stivne. Astrid sin ble til ripssaft i stedet, og ripssaft er jo også godt!. Så ble jeg sittende og følge lenker for å få med meg hele historien. Nå er jeg hektet og gleder meg til å følge Astrid videre – og jeg gleder meg også til å lære mer om hvordan det egentlig er å drive en bedrift som jobber med sosiale medier.

(Bildene i denne posten er fra Astrid Valen-Utviks blogg.)

Om forfatteren

Jill Walker Rettberg er professor i digital kultur på Universitetet i Bergen. Hun forsker på hvordan vi forteller historier på nettet, i sosiale medier og på andre måter, og har blogget på jill/txt siden oktober 2000. Du finner henne også på Twitter som @jilltxt.