
I alle sosiale nettsamfunn man har studert er det tydelig at det store flertallet aldri bidrar: de «lurker» bare. Jakob Nielsen er en som har beskrevet dette i det han kaller 90-9-1 regelen (lenken fører til en kort artikkel som er nyttig å lese). 90% bidrar aldri. 9% bidrar i blant. 1% bidrar mye, og den ene prosenten er ansvarlig for 90% av alle postene. Det kommer jo litt an på hvor krevende det er å delta, men dette forklarer hvorfor mange gjerne klikker på «liker» på Facebooksider men aldri gjør noe mer.
Måter å delta – si an videre,
Hvordan gjør det lett for folk å delta? Amnesty har alltid jobbet med å få folk til å skrive brev, og bruker denne kunnskapen i sosiale medier – i fjor skrev de f.eks. en liste med 12 ting man kan gjøre på aksjonsdagen for ytringsfrihet. Listen er veldig konkret og spenner fra det svært enkle til det langt mer krevende.
En grunn til at folk bidrar til felles prosjekter er at det gagner dem selv. F.eks. er det nyttig for meg å tagge et bilde jeg laster opp til Flickr slik at jeg selv kan finne det igjen seinere. Men det gjør også bildet mer nyttig for andre – og det å ha mange taggede bilder er nyttig for Flickr. Det er lav terskel for å klikke på stjerner for å vise om jeg liker et produkt eller ikke. Endel former for deltagelse er automatiske – når jeg kjøper en bok på Amazon så blir preferansene mine brukt til å anbefale bøker for andre. Det er lettvint å slenge inn et svar på et spørsmål om hvor i verden jeg helst vil dra (se f.eks. Facebooksiden til Expedia) heller enn å skrive en lang anbefaling av et hotell – skjønt mange gjør også det.
- Hva gjør at folk ønsker å delta?
- Summing: Hvilke kampanjer eller typer i sosiale medier har du lagt merke til og deltatt i? Hva var det som gjorde at du faktisk deltok, diskuterte, bidro eller spredte budskapet videre?
- I plenum: Vi diskuterer noen eksempler på strategier som har fungert. Noterer på tavlen.
- Ser på noen eksempler som nevnes for å analysere hvor godt de inviterer til deltagelse, og hva de gjør.
I andre time er vi så heldige at vi får en gjest: Linn Sovig forteller om Friele kaffes erfaringer med bruk av Facebook (ca 10:15-10:45)
Vi skal så se på sosiale medier i offentlig sektor, som lovet.
Om det blir tid, kan det hende vi diskuterer dette: Dugnad eller kommersiell utnytting? Det høres flott ut at folket bidrar med innholdet og at markedsføring i sosiale medier er «gratis», men hva betyr det egentlig? Vi tar utgangspunkt i Marika Lüders innledning til diskusjon. Wikipedia er et eksempel på et brukerskapt verk, men det at alle kan bidra betyr ikke nødvendigvis at det blir egalitært eller demokratisk – hva bestemmer hvem som skriver Wikipedia?
Tilslutt: veien framover.
- Jeg legger ut en post og ber alle legge inn lenker til bloggene sine så vi kan lage en bloggliste.
- Vi fortsetter å jobbe sammen de neste ukene. Jeg gir tilbakemeldinger og håper dere også leser og kommenterer på hverandres blogger. Jeg kommer hovedsaklig til å se på bloggene deres på mandager og fredager når jeg er på jobb (Jeg jobber bare ca 40% dette semesteret.)
5 svar til “Forelesning 3: DELTA”
[…] the third DIKULT110 plenary session (norwegian), Linn Søvig from Kaffehuset Friele told us about the coffee company trying out to get […]
[…] der vi som administratorer kunne puttet små blug-logoer i avatarene våre, slik Linn Søvig fortalte dikult110-studentene at Friele gjør.. Tweet This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink. […]
Ang. Facebook og opphavsrett:
http://www.facebook.com/terms.php?ref=pf
Utdrag:
Håper det var oppklarende.
Takk – de har moderert dette veldig etter å ha fått mye kritikk fra brukere. Jeg ser at denne versjonen er ganske grei.
[…] fredag 3. september: DELTA kl 9:15-12:00, Jekteviksbakken 31, Auditoriet […]